tirsdag 18. januar 2011

Sprekkferdig....

Beklager.

Jeg har vært veldig dårlig på å blogge i det siste,
og enda verre,
jeg har vært fryktelig dårlig på å gå på besøk til dere også.



Jeg har vært litt tom...
Selv om jeg overhodet ikke ser tom ut.
Heller sprekkferdig.
Om jeg skal tro en gammel tante jeg traff her en dag...



Tante: Ka ti ska du ha?

Jeg(som et stort spørsmålstegn): Ha?

Tante: Ehh, hee, ha be bursdag?

Samme dato i år som i fjor.
Nåja, det er av barn og gamle folk man får høre sannheten...eller vent nå litt...barn og fulle folk var det. Ja, ja, det gjelder nok for gamle folk også.

For de som ikke forstår den lokale uttrykksmåten her ute i havgapet, "ka ti ska du ha", er omtrent det samme som "når har du termin"....





For de som lurer på hva bollebildene har med saken å gjøre, sånn bortsett fra den åpenlyse sammenligningen...så har jeg og minstejenta bakt boller i dag. Kanel i svingane.
Neida, jeg skal ikke stappe mer i meg.
De skal i fryseren, ligge der klar til bursdagen min. Som jeg skal ha, om en uke.

Frister det?

Verdens Beste Boller

200 gr smør
7 dl melk
1 pk gjær
2 dl sukker
1 ts hornsalt
1 kg hvetemel

Lag gjærdeig, som "vanlig". Elt inn melet litt etter litt, start med 1 kg, og øk eventuelt mengden til deigen får ønsket konsistens. Den skal akkurat slippe bollen.
Forheves i en time under plast. Lag det du ønsker, boller, skolebrød osv. Etterheves i 30 min. under kjøkkenhåndkle.
Pensle med egg, og dryss på perlesukker for ekstra "pynt".
Stekes på 225 grader.




Ha en fin kveld!

8 kommentarer:

  1. Hehe, kan tenke meg at den tanta di følte seg litt flau ja.

    Av og til så må ein berre ta seg ei pause og la RL styre på med sitt, så kan ein komme tilbake til bloggen og blogglesing når det passer betre inn. :)

    Vart litt svolten eg av dei fine bollebileta dine. :P

    SvarSlett
  2. fniiis.... mye man skal høre...
    nydelig,fristende boller, tror eg må bake en dag,
    idag ble det deilige boller med hjem fra bakeren...
    klem,magny

    SvarSlett
  3. Stakkars tante, det er så forferdelig når man plumper ut med slike uttalelser. Det kan jo bli morsomt i etterkant..... Men de bollene ser herlige ut.

    SvarSlett
  4. De bollene så så gode ut at det er kommet på planen min å prøve ut oppskriften din i morgen. kjekt å ha i frysen også om det kommer besøk.
    Jeg er for øvrig sprekkeferdig og gleder meg til å bli mor for første gang.
    Klems

    SvarSlett
  5. Uff , ja.. hva skal man si ?
    Jeg er over 50 og en dame sa hun syntes jeg var tøff som gikk på Elixia og trente i min tistand... Hun ble fryktelig flau , mens jeg takket for komplimentet...

    Håper formen kommer seg !
    Takk for oppskrift på boller. De så farlig gode ut.
    Klem fra Ingunn :)

    SvarSlett
  6. Da har jeg prøvd oppskriften din. Bollene ble kjempegod!!!!

    God helg!

    SvarSlett
  7. Hihi;) Flirte godt nå;) Synes jeg ser tanta di:P
    Har fått høre den jeg og hvis det er en trøst. Og for ett par uker siden fikk jeg en kommentar fra en unge som sto å så på meg..
    : Åi, du var jammen høy og tykk!! hehe, di er nå herlige og. Di små:P

    Bollene ser helt fantastiske ut! :)

    Nyt siste rest av helgen!
    Klem Gina. <3

    SvarSlett
  8. Hei, hei
    Ifølge datoen på innlegget ditt, er vel tiden kommet nå... ja, for bursdagen din, mener jeg. Gratulerer med bursdag, enten det er i dag eller i morgen. Skillingsboller er godt. Jeg har bestemt meg for at jeg SKAL bli mindre i løpet av våren, så for meg er det ikke aktuelt å bake boller, men så snill du er som deler oppkriften. Ha en fin dag, tross syke unger. Klem fra meg

    SvarSlett