onsdag 23. juli 2014

Kjøkkenhagen





Jeg har hatt kjøkkenhage noen år, men den har vært litt på flyttefot. Planen har vært klar en stund, og om den ikke er ferdig ennå, så er det ihvertfall påbegynt.


Vi (les handymanny) har gravd av et stykke av plenen, og det er lagt duk under og grus over.


Det er litt begrenset hva som er plantet i år, tenker jeg prøver på litt mer til neste år. Det meste har jeg jo også måtte flytte på,


men maisen ser ikke ut til å ha tatt skade av det. Tror den fantastiske sommeren vi har hatt på vestlandet i år gir den gode vekstvilkår, for jeg har aldri lykkes med mais tidligere.


I bakkant av kjøkkenhagen, er det tenkt at vi skal lage en mur. Det overdimensjonerte gjerdet ble satt opp i fjor, da vi var plaget av en meget innpåsliten hjort. Den har blitt til grytekjøtt, så i år har vi for første gang epler på treet vårt.


Tenkte på en hvit mur, men dette "vinduet" i, som en gammel låvevegg. Vinduet var jeg så heldig å komme over på en tur til Skudesnes, kjekt når ting du har sett etter lenge bare ligger der rett foran deg. Lykke.


I kroken her har jeg tenkt å ha en pallekarm til, men enn så lenge har jeg flyttet "inn" med kaffekoppen min. Det er også planen å ha to pallekarmer oppå hverandre, ihvertfall de store, men jeg har ikke fått tak i flere ennå. De er jo blitt ganske så ettertraktet.


Jeg har lagt en hellegang i grusen, hellene mot kanten har jeg funnet i fjæra. Innimellom er det plantet timian, og de runde glatte steinene er minner fra danmarksferier.


Plenen er avgrenset med en mur, jeg planter kanskje en buskbomhekk her, men det blir nok ikke i år. Så muligheten for at jeg ombestemmer meg er tilstede, det er ofte lurt å "bo seg litt inn", både ute og inne. Det er fordelen med at prosjektene våre ofte tar litt tid. Aldri så gale at det ikke er godt for noe....


I sprekker i knausene er det plantet lavendel og andre urter, sukkerertene var for vanskelige å flytte på, så de har ikke fått flyttet til den nye kjøkkenhagen. Men vi andre koser oss her, både planter og mennesker.

Ha en fin sommerdag! Her er det sol i dag også, for en sommer!

6 kommentarer:

  1. Så flott en kjøkkenhage du har fått til....kjekt med mange pallekarmer ja....lykke til videre.... :)

    SvarSlett
  2. Så flott dette var, og så spennende med mais. (",) Lykke til med avlingen.

    SvarSlett
  3. Skikkeleg kos med ein slik hage:-)
    Planen min var og grus rundt karmane, men kanskje til neste år? ;-)
    Håpar eg får gjort litt meir med bærhage delen og. Til nå er det kun ein rips som har kommet i jorda der:-)
    Og ei lita notis til meg sjølv til neste år..ha noko over grønnsakene så ikkje åmene et oppalt mens ein er på ferie..sukk...

    Nyt helga:-)
    Gina

    SvarSlett
  4. Du skriver så levende, at jeg ser for meg alt!! Hehe
    Viktig med planer, både kortsiktige og langsiktige....
    Ser så koselig ut hos dere at...

    Fortsatt god sommer!

    Inger G.

    SvarSlett
  5. nå har jeg kost meg veldig! har sitti her i godkroken min i den nye sofaen, og plutselig fant jeg bloggen din! så bra, for denne likte jeg godt! :D

    For en nydelig kjøkkenhage :) er noe ala det jeg ønsker meg.. men viste seg at vi må grave to rør + en strømledning tvers igjennom det området jeg har sett meg ut, så lar det drøye litt til.. ;) og så må det fylles opp med jord før vi er ferdige.. Men ser for meg noe liknende din fine grønnsakshage.

    så moro med mais! gøy å prøve litt mer eksotiske planter :)

    SvarSlett
  6. I certainly agree to some points that you have discussed on this post. I appreciate that you have shared some reliable tips on this review.

    SvarSlett