lørdag 24. august 2013

Rognebærgele


Surt henger de og høye er de...eller..det var vel motsatt, rognebær. De er jo ikke noe gode å spise rett fra treet.


Men vi synes ikke at fuglene kan få alle, så i går kveld høstet vi to kilo rognebær. Fin kveldstur. Og om du lager gele av de, da blir smaken en annen. Det sies at de bør henge en frostnatt eller fryses først for å fjerne litt av den bitre smaken, men det har jeg aldri brydd meg med.


Rognebærgele smaker litt "voksent", og er veldig godt til høstens viltmiddager.
Du lager det på samme måte som ripsgele.
Rognebærgele
2 kg rognebær
1/2 liter vann

100 g sukker pr dl saft

Jeg synes det er godt å smakstilsette med kanel. Og jeg har faktisk brukt te, en pose av Twinings Indian Chai, det satte en fin spiss på geleen.


Det gamle norgesglasset kom til sin rett igjen. Kjekt å av og til bruke de slik de ble nyttet før i tiden.

Ha en fin lørdag!

4 kommentarer:

  1. HERLIGE BILDER
    SÅG SUPER GODT UT
    NYT HELGA
    KLEM ELI:)

    SvarSlett
  2. Dette er mammas spesial, men jeg tror ikke hun har prøvd med verken kanel eller te, så det skal jeg jammen tipse henne om!

    SvarSlett
  3. Det så veldig godt ut! Og så lurt å bruke rognebær!

    SvarSlett
  4. Mmmm:) Spørs om ikkje du skulle hatt deg ei fin hjortesteik til det lekre tilbehøret der ;)

    SvarSlett