onsdag 12. mai 2010

Mmmm, kos

Koselig kveld i går med klubb besøk av flotte nabodamer:-) Styre og ståke litt på kjøkkenet i forkant må man jo, men jeg liker å lage mat og koser meg med slikt..



Litt detaljbilder fra kjøkkenet mitt, et gammelt krumkakejern, kjøpt på en gjenbruksbutikk og et oppskrifthefte fra 1924.

Nå brukte ikke denne husmoren Royal bakepulver, og hun er heller ikke alltid så pinlig nøyaktig med oppskrifter. Jeg tenkte likevel å dele med dere oppskriften min på Pavlova i form.

Pavlova i form:
8 eggehviter
1/4 ts. salt
Piskes stivt.
400 gr. sukker
3 ts. balsamicoeddik
Røres forsiktig inn i eggehvitene.
Dette har du i en passe stor ildfast form med høye kanter (vet ikke nøyaktige mål på min), legg det oppi slik at det blir en liten topp på midten. Den "blåser" seg veldig opp i ovnen, og skal falle ned etterpå, om ikke hjelper jeg den litt;-)
Stekes på 150 grader i 30 min., så skrur du opp ovnen til 175 grader og steker ytterligere i 30 min.
Fylles med vaniljekrem og frukt.
Jeg bruker de 8 eggeplommene jeg har til overs, til å lage vaniljekrem med, sånn ca.:
8 eggeplommer
6,5 ss. sukker
4 dl. h-melk
4,5 ss maizennamel
vaniljestang
Ha alt i en gryte og rør hele tiden til det koker opp, ta til side og avkjøl. Denne blander jeg med en pisket kremfløte. Mmmmm...
Favorittfrukten min er kiwi og jordbær, men den er god med det meste av frisk frukt.

Bildet ble tatt i full fart på kjøkkenbenken før servering, og den er kanskje ikke så lekker som sånne "runde" pavlovaer, men den smaker helt himmelsk!



Og passer fint på røde dager i mai.
Vel bekomme!



5 kommentarer:

  1. åå dette så deilig ut,
    kjekt med oppskrifter.
    ha en fin dag.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Takk for en fantastisk kveld :)
    Kan skrive under på at denne er vert å lage :)

    SvarSlett
  3. Takk for koselige kommentarer!
    Beklager at oppskriften ble litt tett/klemt sammen, fikk ikke til å ha "luft" i innlegget, aner ikke hvorfor...

    SvarSlett
  4. Så heldig du er som eig eit sånt flott gammelt krumkakejern. Krumkakene smakar mykje betre frå eit sånt jern enn eit elektrisk eit. :)


    Ha vidare ei strålande fin langhelg.

    SvarSlett
  5. Det så godt ut det! Har stjålet oppskriften og planlegger allerede å servere den på 17. mai!

    SvarSlett